Hur man säger kontra hur man menar

Har hängt upp mig lite på vad jag sa till en expedit idag. Har varit på jakt efter gardiner i massor av butiker. Själv har jag hittat massa fina som jag skulle kunna tänka mig. Men jag misstänker starkt att min make inte skulle hålla med mig. Visserligen tror jag att många skulle han tycka bättre om ifall jag bara köpte och hängde upp än om han skulle se dem i butik... Han sa till mig imorse att inte bara en massa vita gardiner, för det har vi redan i köket och gästrummet.
 
Näe, det kan jag väl tycka är ett godkänt önskemål/krav whatever. Men alternativen är typ fjärilar, hus, afrikanska djur eller änglar. Eller helt enfärgade. Och visst, jag kan tycka att det är fint, men då vet jag inte vilken färg jag ska ta. Hade jag fått välja själv hade jag nog valt nån ljus färg, inte knallgrönt eller rosa. Faktiskt.
 
Blah. Nu kom jag av mig.
 
Detta var historien bakom det jag sa till expediten. Jag stod och bläddrade bland olika demo-gardiner. Hon frågade om jag behövde hjälp och jag sa "Nej (tack?), jag vet vad jag vill ha när jag ser det själv." På det svarade hon "Visst.".
 
Som om jag gett henne fetdissen, vilket verkligen inte var meningen, och jag försökte säga det glatt och så. Folk som känner mig hade förstått att det saknades ett par utfyllnadsord som ger frasen lite mer fyllighet och en lite annan ton. Nämligen "Nej tack, jag kommer nog inte veta själv vad jag vill ha förrän jag lägger ögonen på det." Dvs jag vet att jag letar efter gardiner, men vet inte hur jag vill att de ska se ut. Därför är det endast min egen smak som avgör vad jag letar efter och därmed kommer jag inte veta vad jag vill ha förrän jag ser det. Och det kan ingen annan hjälpa mig med. Så förlåt till tjejen på Åhléns i Commerce, Skövde, jag menade inte att låta snobbig. :P
 
Nu sitter jag hemma igen, med lunch i magen, och lite andra inköpta prylar. Men inga gardiner :( Får kolla Ohlssons tyger i Stockholm och låna mammas symaskin <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback