Kroppens mysterier

Jag har funderat lite över hur kopparspiralen påverkar min kropp. Jag vet att den kan orsaka svårare smärtor och ökad mängd och allt det där. Men vad gäller cykeln har det varit väldigt bra sen jag satte in den tills nu. Eller tja, det var ju lite knas precis i början, men det blev bra sen. Men nu är det liksom väldigt opålitligt vad gäller när det börjar och när det slutar.
 
Jag har funderat över detta och kommit fram till två saker:
1. Alla syntetiska hormoner efter P-pillren är helt utrensade, och därför går allt helt och hållet för egen maskin
2. P-pillren förhindrar ju ägglossningen helt och hållet (bland andra egenskaper) och har ju kommit igång igen sen jag slutade. Kopparspiralen orsakar ju en ofördelaktig miljö både för spermierna att leva, och för ägget att fästa i slemhinnan. Man kan dock bli gravid, även om det är högst ovanligt. Så det jag funderade över var ifall det liksom är "små" missfall som gör att det börjar när man inte tänkt sig, eller fortsätter längre än vad man önskar, eller inleds med mer smärta än tidigare.
 
Detta behöver inte på något vis vara sant och jag har inte frågat någon utbildad. Men det är sånt man funderar över när man går ut och tar en promenad för sig själv i kvällssolen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback