Sövning & HLR Häst

Idag hade vi sövning och HLR på häst. Vi var uppdelade i tre grupper där den första tog preoperativ status, premedicinerade och ställde iordning operationssalen. Min grupp var induktionsgruppen så vi räknade ut läkemedelsdoser, kastade, intuberade, kopplade på gas och placerade på bordet.
Grupp tre skötte övervakning och ventilator.
 
Jag vill inte berätta mycket mer än så, men vi sövde, övervakade och reglerade narkosdjup och fysiologiska parametrar, och sen fick hästen en överdos narkosmedel för att vi sen skulle påbörja hjärt-lungräddning med hjärtkompressioner, ventilator och adrenalingivor.
 
Det kan kännas överväldigande med allt som händer, alla studenter som är överallt och ställer en massa frågor, och olika steg som ska genomföras. Men det gick bra, vi skötte oss utmärkt tycker jag. Även om vi har lite svårt dels för att svara på Görels alla frågor som alltid kräver att man tänker efter (vilket ju är skitbra, man lär sig massor) och dels för att vi är lite passiva i vår klass. Ingen träder fram och ingen tar något beslut på en gång. Men det gick ju bra ändå :)
 
Efter den intensiva förmiddagen så åkte jag och Madde till stallet och lunchfodrade och hade stalltjänst. Flisan fick nya skor, och Kurt fick två nya hönät så jag ska slippa stressa till stallet och fylla på dem jämt... Och för att alla andra ska slippa :P
 
Happ, hepp. Nu hoppas jag att Kimmy tar och ringer sina föräldrar snart så jag kan ringa pappa...
 
Puss och Kram på er där ute!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback