Gravida puckon

Alltså jag kände mig bara lite tvungen att kommentera på ett program Gravida som krökar. Finns på svtplay ett tag till i 7 avsnitt.
 
Programmet följer för varje avsnitt tre, ibland fyra stycken gravida brittiska kvinnor som antingen röker, dricker alkohol, stressar, äter för mycket skit, eller inte äter något alls. Ungefär så.
 
För det första tänker jag på det jag hört att statistik visar (ja jag vet att man kan visa på vad man vill med statistik, jag väljer att tro på detta) att kvinnor (och deras partners) som är högutbildade på universitet/högskola, och har höga karriärsambitioner, är mer benägna att vänta längre med att skaffa barn. Om jag minns rätt skaffar de i genomsnitt färre barn också.
Alltså färre än de som är lågutbildade, arbetslösa/jobbar med nåt "värdelöst". När jag säger värdelöst så menar jag inte att det är ett arbete som inte tillför samhället något värdefullt (klart att det kan säkert vara så också). Det jag menar är jobb som de inte trivs med, jobb som de har tillfälligt, vikariat, halv/deltidsjobb, osv yadayadayada...
 
Av detta drar jag slutsatsen att det är alltså lågutbildade människor som till största del befolkar vår jord. Detta förklarar varför det finns så mycket puckon där ute (allting är relativt, ta inte åt dig om du tycker att jag är ett pucko, yadayadayada...).
 
Alltså = När jag ser detta program och folk som väljer att äta skräpmat och sånt, ah visst, det är klart att det ökar risken för graviditetsdiabetes, havandeskapsförgiftning, näringsbrist och allt annat som hör en fett- och sockerdiet till. Fine.
Men när folk röker under graviditeten?! Och folk som liksom blir förvånade och chockade av att höra att kemikalierna och kolmonoxiden från den inandade gasen överförs direkt till bebisen? Alltså har de levt under en sten hela sina liv? VAD LÄRS UT I SKOLAN EGENTLIGEN!? Ingenting uppenbarligen. För mig som iofs är naturvetare så kanske det är dumt att säga detta men; är det inte självklart att allt man får i sig, vare sig i magen eller lungorna - hamnar i sitt egna blod=barnets blod?
Jag förstår att man kanske inte känner till att det finns drygt 4200 kemikalier i EN cigarett. Jag förstår att man kanske inte känner till alla risker som finns med att röka under graviditeten; missfall, placentalossning, plötslig spädbarnsdöd, dödfött barn, etc. Men det mest skrämmande av allt är de som faktiskt på allvar tror att rökning under graviditeten är BRA för barnet? "Då får den lilla bebisen träna sitt hjärta." "Min mamma rökte med mig, och det är inget fel på mig." Återkoppla nu detta till det jag sa tidigare om vilka som befolkar planeten. Jag vill nästan gå ut på en killing spree. Eller skjuta mig själv, men jag kan inte låta koncentrationen av vettigt folk spädas ut ytterligare.
 
De som nu får träffa en rökavvänjningsbarnmorska får höra allt om riskerna, att kolmonoxid binder lättare än syre och därmed ger bebisen syrebrist, får testa kolmonoxidhalten i blodet genom att blåsa i en speciell mätapparat, likt en alkomätare. Som alltså mäter end-tidala CO (för er som inte vet vad det är - sök på end-tidal på wikipedia eller nåt). Mammorna blir chockade och gråtfärdiga när de ser hur de mäter skyhöga värden.
Barnmorskan: "Hur känner du när du ser det?"
Mamman: "Jag skäms, blir illa till mods..."
B: "Hur tänker du då? Hur vill du göra?"
M: "Jag vill sluta röka."
B: "Okej, vad bra. När tror du är realistiskt för dig att sluta? Säg en dag."
M: *Nämner någon dag inom en vecka-ish*
 
Woooh, hold your freakin' horses. Alltså, rätta mig om jag har fel men, om man nu skäms så mycket, får se resultaten, blir äcklad, blir illa till mods, skäms osv... Varför i hela HELVETE överväger man en dag framöver!? Alltså, vid det laget (om jag var korkad nog att röka) så hade jag sagt:
M: "Omedelbart. Ingen tvekan." Inte fan hade jag gått ut och rökt några till och bestämt att näe men på måndag om fem dagar blir bra.
 
Jag skiter väl i om ni ger er själva cancer, men att förpesta luften för oss andra, och för era bebisar? Skäms på er. Jävla äckel. Och ni ska bli mammor? Fy faan...
 
Feel free att kommentera på detta inlägg, men inte fan kan ni ha nåt vettigt att komma med som motargumenterar, jag är ledsen. Det finns inget som heter "Det är faktiskt väldigt svårt att sluta röka, du ska inte säga något som aldrig prövat." Det gör det visst. Ha lite självrespekt och viljestyrka.
 
Åhhhh. Upprörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback