Anders Hallgren

Idag har vi typ varit lediga. Vi gjorde klart uppgifterna för lektionen imorgon. Har varit kattvakt på KTC medan fäsk gjorde ersättningsuppgiften för Halmstadsresan.

På kvällen var det föreläsning med Anders Hallgren i aulan - en av Sveriges största hundpsykologer, det ni! Han var väl bra, och han pratade på ett sätt så att man tyckte det var roligt att lyssna, och han hade mycket intressanta råd och lärdomar och inte minst exempel. Däremot tyckte jag inte om att han började prata om att B-vitamin i fodret morgon och kväll kan dämpa symptomen hos en rädd, aggressiv eller stressad hund t.ex. Detta då för att det har med serotonin och noradrenalin-balansen i kroppen att göra. Jag vill personligen inte köpa detta, utan tycker att det är säljtjafs. Visst att det finns vetenskapliga belägg för att B-vitamin har en del i kroppens uppbyggnad av serotonin och andra ämnen att göra, men har du en tillräckligt balanserad kost så åska du inte lida brist på vitaminer. Då sitter det väl snarare i skallen på hunden, och det borde väl han om någon inse? Han påstod även att det kan bero på smärta, framförallt i ryggen är vanligt. Och visst, det kan jag köpa, även om smärtan även skulle kunna vara lokaliserad i leder eller mag-tarmsystemet. Att då ge ett generellt råd att gå till en fysioterapeut och utelämna att nämna att ett föregående veterinärbesök där man får utesluta andra diagnoser, är den rätta vägen att gå.
Man ska inte inte INTE börja massera, klämma och dra i en hund utan att ha konstaterat med röntgen eller annat att den inte har en annan bakomliggande orsak än muskler osv. Det kan ju förvärra allting om det är något allvarligt! Lyd mig mina kära vänner - KÖP INTE allt etologer och annat "psykfolk". De generalliserar för mycket, och utelämnar det medicinska.

Jag hade jättegärna sett att vi Dssare fick möta EoDarna och se hur vi i de skilda klasserna upplevde föreläsningen och budskapen. Jag vill inte vara nån besserwisser, men jag tror att vi tänker mycket både ur den medicinska och den etologiska synvikeln när vi får ett djur ställt inför oss.

Har kollat sista avsnittet Bonde. Trodde jag ja! Nästa vecka visas nämligen brölloppet mellan Snuskpelle och hans tjej. Jag vet inte vilket som är värst med honom; den flottiga frisyren, det inställsamma, snuskiga ansiktsuttrycket, dialekten och sättet att prata som en 13åring med bokstavsdiagnos, eller det faktum att han på ett opålitligt sätt inte kan behålla ögonkontakt med någon.

Näe nu ska jag sova - God Natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback