Latinus

Idag har vi haft en en timme lång lektion i medicinskt språkbruk. Denna var mellan kl 9 och 10. Med en 10 minuters rast.
Snacka om att det kändes onödigt. Men samtidigt var det rätt okej, nästan nästan roligt också.
Vi gick igenom lite olika latinska ord för djur som vi måste kunna. Feline, Canine (canis) och equus var de man kunde typ. Men det var ett gäng, och det är nog inga problem att lära sig om man håller på med det mycket.
Sen gick vi igenom lite vad jag antar är yttre topografi.. Om inte annat var det yttre anatomi, hur man kan förklara var på kroppen någonting sitter, t.ex. ett sår, eller ett stygn. Det var flummigt :O Men jag antar att man lär sig det också... My God.
Jaha, sen då, fick vi göra ett pussel med olika väldigt vanliga uttryck och sjukdomar på latin/svenska. Det var roligt. Har precis gjort ett eget likadant att öva på. Tänkte att det kunde jag i alla fall offra mig att plugga idag.. :P
Sen gick jag då hem och började med inlämningsuppgiften Djuromvårdnad. Mailade Nacka Djurklinik, men de har inte svarat än, hoppas de gör det snart, annars kanske jag ringer dit. Sen måste jag till Biblioteket också och kolla upp en källa... Orka.

Jaha, igår kväll då var vi hos Emelie på tårtkalas, hon fyllde år. Det var väldigt trevligt, och mumsig tårta <3
Vi har tänkt att vi ska försöka äta tårta efter varje tenta :D

Näe nu ska jag väl... Äh vet inte vad jag ska göra, men jag funderar på att gå ner till Alexandra, skulle vara pluggkväll där. Men jag är ju nästan klar... Väntar bara på mailsvar, och sen måste jag reka ut det där med referenserna...

Puss och Kram Cykelram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback