Tentamen - Husdjurens Anatomi & Fysiologi

Mot alla odds så kändes det faktiskt bra på tentan. Det var överlag schyssta frågor, och definitivt relevanta frågor. Däremot respirationsfrågorna var i sant eller falskt-form. Och det var inte så att det var tydliga påståenden, utan en del saker kändes rätt medan andra var helt klart fel (där dessa komponenter fanns i samma mening). Så man får liksom hoppas att man fick rätt på de flesta, men det är inte helt säkert. Det kommer bli debatt med Barbro om detta helt enkelt, och förhoppningsvis slipper man de i framtiden.

Sen var det en fråga om PAD - persistent ductus arterialis. Mm, det handlade om en 5årig, pigg och glad hund som tävlade framgångsrikt i agility. Hmm... och vad FAN är det tänker jag. Längst ner står det "Persistent=kvarvarande" (no shit...). Jag tänker arterialis, leder, och tänker mig pålagringar och artros. Så jag skriver att jag är osäker men har för mig att det är pålagringar osv svarar på resten av frågan.
Senare på tentafikan kommer det fram att Ductus Arteriosus är hålet mellan förmaken i hjärtat på fostret. Snacka om att jag kände för att blow my fucking brains out. Det är ju klart att det är det. Det visste ju jag egentligen, blandade bara ihop arteriosus (artärer) och articularis (leder). Så om man hade kunnat få lite ledning som i frågan efter där det stor "använd dina kunskaper i cirkulationsanatomi" så hade jag ju kunnat det om jag tänkt efter. I frågan efter för övrigt, så hade man inte kunnat undgå att det handlade om cirkulationen...

JÄVLA BAJS. Och det var inte bara jag som hade tänkt fel. Men det var säkert bara jag som faktiskt skrev fel.

Näe nu ska jag lyssna på nån bra musik högt och sen kanske börja kolla på PBL... Vill springa ikväll, hoppas Sandra orkar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback