Nya Zeeland

Det är väl på sin plats att jag skriver ett långt inlägg om resan?
 
Till att börja med flög vi 3 timmar till London där tiden till nästa flight var så pass lång att vi tog tåget in till Paddington station och åt lunch på en pub. Därefter var det runt 11.30h flyg till Hong Kong, i en Airbus 380, väldigt ny och fräsch. Riktigt nice faktiskt, man fattade inte heller att man satt i ett sånt stort plan. Man fick en egen skärm med filmer, serier, spel, musik m.m. I Hong Kong var det lite stressigare till nästa flyg, men det gick smärtfritt ändå. Därifrån flög vi i ytterligare 11.30 till Auckland, norra ön. Resan hem gick på samma vis, men det tog längre tid, trots att vi flög motsnurrs så att säga... Däremot från London till Arlanda tog det 1.50, det märktes ju knappt. Härligt.
 
Happ. I Auckland hämtade vi vår hyrbil, en gulgrön, jätteful Nissan Tiida utan klocka och med FM-frekvens mellan 75,2-90,0... I Nya Zeeland är det vänstertrafik, yay! Det var riktigt otäckt de första dagarna, men även mot slutet var jag passagerarsätesförare... Lite svårt att låta bli tyvärr.
Jaja. Vi åkte norrut till Whangarei (Wh uttalas som Ph, eller F, så typ ffangarej), där vi hade bokat vårat första motell. Kimmy hade fixat kartor till GPS:en så det gick relativt bra. Den hade dock ingen koll på enkelriktade gator och vägbyggen... Och jag hade lite svårt att tyda den, det hände flera gånger att det såg ut som att det var nästnästa korsning, men så hade man helt plötsligt kört förbi den man skulle ha svängt i.
 
När vi kom på plats hade vi sovit alldeles för lite. Vi tänkte "bara" ta en powernap och sen fixa nåt att äta. Klockan var då 15 lokal tid. Vi vaknade typ 21. Crap. Jaja, då kunde vi ju lika gärna sova vidare. Så det gjorde vi. Till typ 02.00 när vi vaknade igen. Då satte vi på tvn och hittade Sweeney Todd som precis börjat och kollade på den. Sen somnade vi om och vaknade väl runt 6-7 eller nåt. Det tog typ två dygn innan man hittat rytmen bra, så helt okej.
 
Dagen efter var juldagen. Ingenting var öppet utom en bensinmack, så där köpte vi lite bröd och singelförpackade cheddarskivor... Vi rullade vidare norrut genom ringlande bergsvägar i regnskogar. Allt var bara grönt, grönare, grönast! Vi stannade på ett par ställen och gick lite i skogen eller längs en hamn. På ett ställe hittade vi ner till en strand vid en vik från Stilla Havet där vi badade. Kallt! Episkt^^
 
På norra ön har vi varit vid nordspetsen Cape Reinga, vandrat, tittat på stora träd, klättrat i sanddynor, badat i en turkos sjö, varit i Hobbiton, sett The Hobbit 2 på bio, besökt Te Puia i Rotorua med gejsrar, mud pools och Maurikultur, den vulkaniska staden Taupo, Art Deco-staden Napier, "firat nyår" och sett Frozen och The Secret Life of Walter Mitty i Wellington innan vi tog färjan över till Picton, södra ön.
 
Den färjeturen skulle tydligen vara något spektakulärt och vackert och allt det där. Men vi åkte typ den sista färgan för kvällen, så när vi lämnade Wellington försvann solens sista strålar och vi anlände i komplett mörker. Tråkigt...
 
Natten spenderades i Blenheim, men hade fått höra att Picton var så mysigt så vi åkte tillbaka dit morgonen efter. Det var blåsigt och lite regnigt så jag kanske fick en tråkig bild av staden. Tyvärr gav den mig ändå inte samma känsla som jag hade förväntat av beskrivningen, så vi åkte vidare efter en pannkaksfrukost. Vi hamnade tillslut i Kaikoura där vi skulle spana på valar dagen efter. Men alla - ALLA motell och hotell var helt fullbokade, så vi lyckades få plats på en båtresa samma dag istället. Två kaskelotvalar såg vi ligga vid ytan och fylla på syredepåerna innan de försvann 1000m ner under ytan för att stanna där i 40-50 minuter. Galet! Men det var riktigt häftigt att se dem, de var ju lika stora som båten! Vi såg även lite delfiner som akrobatiserade :)
 
Vi köpte wifi på en restaurang och lyckades fixa ett hotellrum i Christchurch och fortsatte resan dit, ganska sent på kvällen. Morgonen efter åkte vi ut till Akaroa i hopp om att få simma med Hectors delfiner - I know right? Awesome name. Tyvärr ville inte de simma med oss så länge, jag såg dem bara på håll. Bättre var dock att vi fick en stor del av pengarna tillbaka, gött.
Vidare stannade vi i Timaru och därefter Dunedin som vi var av olika åsikt om hur det skulle uttalas. Båda hade helt fel. Tråkigt nog, men sant. Jag kände ganska snabbt att Dunedin var ett "onödigt" ställe att stanna i. Hade hellre varit i Queenstown minst en dag till, dit åkte vi efter Dunedin.
I Queenstown åkte vi gondol och zipline - världens brantaste! Jag suktade efter att hoppa bungyjump, men kände mig för feg för att göra det utan en peppande karl... Hade behövt att båda var taggade och ville göra det.
Dagen efter åkte Kimmy forsränning och jag var på en ridtur. Jag valde självklart helt fel ridtur. Jag borde ha valt den tre timmar långa turen för experienced riders, Ride of the Rings, där jag hade fått se massa häftiga platser från inspelningen Sagan om Ringen. Men nejdå, jag skulle vara snäll mot Kimmy så han inte skulle behöva vänta så länge. Det hade hade inte gjort någon skillnad. Äsch, nu ska jag inte känna bitterhet, det var roligt ändå. Det är bara att se det som anledningar att behöva åka tillbaka igen i framtiden. Och då kommer vi att ha lite bättre koll på vad vi vill göra och hur vi vill lägga upp planen.
 
I Queenstown lämnade vi i alla fall fulbilen den 7:e januari och tog inrikesflyg tillbaka till Auckland. Den natten sov jag skitdåligt. Vi hade hotellrum på våning 13 av 14, det var först jättevarmt och sen jättekallt när AC:n varit igång, en fläkt på utsidan bullrade, och det kändes flera gånger som om hela huset gungade och jag blev livrädd för att det skulle bli jordbävning med oss på våning 13. Så morgonen efter mådde jag jätteilla och var jättetrött. Men men. Jag hade sett ett par suuuupergulliga hängselbyxelshorts i en butik som jag gick och köpte. Hela den butiken var awesome! Hade önskat att jag haft lite mer pengar så jag hade kunnat köpa massa massa kläder där! Får väl googla och se om de har nån hemsida att beställa ifrån, men det betvivlar jag.
 
Happ. Från Auckland flög vi sen som sagt tillbaka samma rutt, den 8 januari, lokal tid 14.30. Vi landade i Sverige den 9:e, 14.30 svensk tid. Jätteskumt, när flygtiden varit mer än 30 timmar totalt, exklusive 6 timmars väntan på Heathrow... Det har tagit nästan hela veckan att vända tillbaka dygnet, till skillnad från när vi kom dit, då gick det mycket fortare. Vi valde att köra hem direkt från Stockholm samma dag. Det var riktigt tufft. Ville bara vara hemma hos mamma och ta det lugnt och umgås. Samtidigt var det riktigt skönt att komma hem och sova i sin egna säng, det ska gudarna veta. Vi stannade i Arboga och tankade och sov en halvtimme. Regnet öste ner, men när vi kom till strax innan Mariestad övergick det till blötsnö, och innan vi visste ordet av var det typ snöstorm. Men vi kom hem i alla fall. Dagen efter, fredag, jobbade jag jour 11-21, yay! Det gav visserligen en ganska lugn start, för ingen vill köra hästsläp i onödan. Ledig lördag, jour hela söndag, sen ledig måndag-tisdag. Så nu har jag väl hittat tillbaka till svensk dygnsrytm något sånär, och har koll på vilken veckodag det är. Det lämnade jag helt bakom mig när vi satte oss på första planet. Men det är så det ska vara! :)
 
Nu rekommenderar jag förstås er alla där ute att ta en trip till Nya Zeeland så fort ni får tid och råd! Och se till att ge det MINST två veckor på plats. Vi var där i 16 dagar och kände oss långt ifrån färdiga. Nu ska vi se om jag lyckas bifoga några bilder så ni får se lite hur vi hade det! Puss och kram!
 
Cape Reigna, Tasmanhavet
Halvvägs i backen - det går knappt att se hur satans högt det är!
Utflykt i Kiwiskog
Fulbilen och Silverfern
Gejsrar
Det ryker ur bergen = Drakar!
Art Deco i Napier
The Hobbit 2 i Hamilton
Misty Mountains
Zodiac, ridturen River Wild
Skitglad i Stilla Havet andra dagen!
Cape Reigna mot Stilla Havet
Mera sanddynor
Bags End damnit!
The Green Dragon
Lokal annonsering
Någon typ av Mauri-hus
Posar i Wellingtons hamn, framför marinan
En hajvägg - lika mycket till vänster som inte fick plats på bild!
Kaskelot som dyker ner
Lake Wakatipu och The Remarkables, Queenstown

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback