Ett annat slags hjärtans dag

Hästskräpet har ju som jag tror att jag sagt innan varit lite trött och blek och jag har tagit både blodprov och träckprov. Idag kollade de på bajset och hittade blodmask.
 
Jag jobbade egentligen inte idag men jag fick vackert svara lite i telefon ändå när jag "bara gick till jobbet för att kolla provsvar, fika lite och hämta med mig veterinären till stallet." Äsch, det gick ju bra ändå.
 
Till slut fick jag med mig veterinär och även min nya medryttare och vi åkte till stallet. Hon lyssnade på honom och hittade ett blåsljud som framför allt hörs på höger sida. Sen om detta är en stenos eller insufficiens kunde hon inte svara på, men med övrig anamnes så drar vi tillsammans slutsatsen att det är som det är. Anledningen till att han är lite låg i Hb och EVF kan bero på masken och på det faktum att han inte går så hårt och därför har kroppen inte producerat så mycket röda blodkroppar.
 
Planen nu är:
--> Avmaskad med två tuber Cydectin comp.
--> Uppföljande träckprov och avmaskning om några veckor
--> Träning 3-4 ggr/vecka, försöka pressa lite uppåt men inte över gränsen. Se om kroppen kommer igång när den märker av behovet av bättre syretransport
 
Så ja. Det har varit en lite mycket nu. Igår skrev vi kontrakt på huset! Så jävla häftigt!
 
Förmodligen kommer jag att gråta mig till sömns ikväll. En liten känslourladdning över allt som varit vore nog på sin plats. Sen så, är jag på banan igen!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback