Lugnet innan stormen

Imorgon är det tenta, enda salstentan i trean, och sista salstentan för hela utbildningen. OMG!! Och vi höll på att slippa där en stund - Görel funderade på att ta bort den istället. Åhh varför gjorde du inte det!? Jag hade bakat världens största och godaste tårta till dig!!! x3
 
Just nu känner jag mig ändå relativt lugn, jag tror inte att det är något mer jag riktigt kan trycka in i min lilla hjärna.
 
FGF lågflöde 10ml/kg/min
Cirkelsystem höga flöden 20-60ml/kg/min
 
Max tryck i systemet vid ventilation (inspiration) 5-25 cm H2O, häst 30 cm H2O (larm!) Högre vid öppen thoraxkirurgi.
Peaktryck --> Platåtryck = tryckutjämning i lungan
PEEP: Positive end-expiratory pressure, 0-5 cm H2O = håller alveolerna öppna, ökar diffusionen
 
Reptiler ska inte ventileras med enbart syrgas = tar sjukt lång tid innan de vaknar --> kan låtas återandas sin egen CO2 till viss del för att stimulera spontanandning
 
Försiktighet vid sövning av unga, gamla och sjuka. Veterinären väljer läkemedel - se till att pat. är undersökt och val av mediciner har minsta möjliga påverkan på cirkulation och respiration i respektive fall.
 
Vältränade individer (hästar ffa) har låg andnings- och hjärtfrekvens - stort hjärta = hög cardiac output. Cirkulationskollaps --> Koll på blodtryck, vätsketerapi, möjlighet till antikolinergika.
 
CRI - minskar tillsammans med premed behovet av anestesimedel. Håll koll på narkosstadium.
 
Practice makes perfect. Se till att veta var utrustning, läkemedel och syrgasflaskor finns, se till att alla involverade har koll på Basic Life Support/Advanced Life Support - vem gör vad? Teamarbete!
 
Uppvak - NOGGRANN ÖVERVAKNING! Syrgas, värme, smärtlindring, vätska, näring, osv osv...
 
Näe det här ska nog gå bra, dags att gå ner till tvättstugan! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback