Fackförbund

Idag har jag haft möte med min handledare inför exjobbet, det gick bra, fick lite synpunkter på själva tidsplanen men i övrigt såg arbetsplanen bra ut och hon tyckte att min arbete lät intressant.
 
På eftermiddagen var det arbetslivsdagen, och årets tema var fackförbund. Unionen, Kommunal och Naturvetarna var på plats och fick presentera sig själva och sen svara på lite frågor. Det är intressant, men det är mycket man inte riktigt fattar. För mig är Na de enda som jag känner passar in på mig och min situation, men där jag ska jobba har man kollektivavtal med Kommunal. Grejen med Na är att det inte är tillräckligt många dss-medlemmar för att få bli part av avtalet och ha möjlighet att bilda kollektivavtal med arbetsplatser, samtidigt som det är en fördel att vara medlem i det förbund som arbetsplatsen har kollektivavtal med. Men som man säger - många bäckar små. Att gå med i Kommunal känns för mig som att man accepterar minimilön, när jag snarare håller med Na om individuell lönesättning utefter arbetstagarens kunskaper och erfarenheter.
 
Men det är även andra faktorer att ta med i beräkningen - försäkringar, avgifter, förmåner, A-kassa osv.
 
Äsch. För mig blir det nog Na. Jag gillart'.
 
Hoppar ni hittar där ute i er egna djungel!

Kommentarer
Postat av: Anna Sonesson

Hej! Vad kul att du gillar Naturvetarna! Genom att gå med i Naturvetarna ger du oss mandat att företräda en medlem till för att få till en förändring. Varje medlem är viktig för oss. Ring mig om du har några frågor på tel 08- 56 29 20 24. Hälsar Anna Sonesson på Naturvetarna

2013-02-22 @ 11:07:09
Postat av: Lars-Erik Liljebäck

Hej, jag undrar om det är ok att vi publicerar ditt blogginlägg om Naturvetarna i nästa nummer av tidningen Naturvetare?

2013-02-26 @ 14:00:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback