Rävar och Hältor

Igår dissekerade vi rävar - uppfriskade minnet på muskler och palperade sedan på hundar. Såg även snuttar av en film från Ultuna där de visar muskler på en helt flådd (uppenbarligen avlivad) hund. Den måste ha legat i formalin eller något annat länge, den var alldeles grå och hade massa klägg, usch, den filmen uppskattade jag inte.

Idag har vi haft genomgång på vad hälta är, och hur man gör en hältundersökning med böjprov och visning, samt ledanestesi. Vi fick se en kort film från 90-talet om hältundersökning på häst, och imorrn ska vi till Skålltorp och göra böjprov och träna på att hitta injektionsstället för ledanestesi, vilket vi kommer förbereda i framtiden - raka och rengöra.

Wow, jag har tänkt eventuellt dra ut och springa lite nu i eftermiddag, har varit uppehåll, men nu spöregnar det. Igen. Fast det är väldigt ljust ute. Funderar på om jag inte borde ringa mamma, pappa och Renée.

Jag vill även passa på att hälsa Grattis på 21-årsdagen till Elin! : ) Hoppas du har det bra, puss och kram! <3

Näe om man ska ta sig en digestive-tårta med hallon- och rabarberkesella ; )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback