Roentgen

Idag har vi haft förmiddagen på ATG och Smådjurskliniken och fått vara med på röntgen. Först var vi på häst, där en sköterska berättade om röntgen, deras apparat, vad man ska tänka på, hur de märker bilderna osv. Sen kom det in en varmblodshingst som skulle röntga bakbenen. Tydligen var jag den enda hästvana - inte troligt, men jag var den enda som anmälde mig i alla fall. Så jag fick stå och hålla detta stora, tunga, sederade hästhuvudet i famnen medan klasskompisarna fick assistera vid bildtagningen. Sen fick även jag hjälpa till vid de två näst sista bilderna med att håla filmen och sen utföra själva röntgen :)

Efter det gick vi över till smådjur - vi blev visade deras lånade röntgenutrustning - datorn och framkallningsapparaten, indirekt röntgen. Sen berättade sköterskan lite om strålskydd, hennes rutiner vid röntgen och sen visade hon även lite magnetröntgen. Också roligt, men vi fick inte vara med och hjälpa till själva som vid häst, och sköterskan hade lite tråkig inställning till apparaten. Men jaja, det var ändå en bra visning det också.

Nu funderar jag på om jag skulle ta en sväng över golven, och diska lite. Eller handla först. Vet inte vilken ordning jag vill köra på. Måste duscha också, men det får bli lite senare. Imorrn kommer Renée och Ronica och hälsar på! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback