Urinprov och suturering

Idag har vi haft laboratorieteknik och sutureringsteknik på schemat. Vi började med att gå igenom provtagning för olika hudproblem; typ skabb, ringorm, loppor osv. Sedan kollade vi på olika hudprover i mikroskop, och sen övade vi på urinprovsbedömning. Först var det refraktometer och sedan urinsticka. Det är inte så svåra moment, det ska bara göras snabbt och det ska antecknas grejer inom en viss tid. Anteckningarna ska vara korrekta, men jag tänker mig en snabb fuskversion och sedan förtydliga den när tiden för stickan är över.

Efter lunch hade vi suturering med en gäst...inte föreläsare, men ja. Hon ingår inte i lärarstaben i vanliga fall i alla fall. Det var lite roligt. Först hade vi genomgång teoretiskt och sen hade vi rast, och därefter suturerade vi i disktrasor. Roligt^^

Eftersom auskultationen på Blå Stjärnan går bort så var det tänkt att vi skulle åka till Skövde och göra det, men vi får inte ihop det med tider, så jag tänkte att jag kanske kunde få göra det på Värmdö istället, och nu har vi kommit fram till med Ulrika och Lotta att det ska nog gå bra, jag får bara prata med kliniken först. YAY! : D Så jag ringde dit under rasten men då var Karin upptagen : / Sen missade jag henne precis, så jag får ringa imorrn efter vi har varit på Skålltorp och lagt hästbandage.

Gymmat lite, trodde jag skulle säcka ihop på löpbandet men jag struntade i det och fortsatte. Det gick så bra tillslut. Svett är mysigt^^ xD

Längtar till påsklovet, av flera anledningar : )


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback