Je t'aime Paris!

Sådär ja, nu är jag redo!
Paris alltså. Söndagen den 4/4 kl. 14.35 lyfte planet från Arlanda och ungefär 2½ timmar senare landade vi i Paris. Där hade våren kommit till ungefär svensk maj, gräset var knallgrönt, det hade börjat knoppa och slå ut ordentligt, och det var varmt i luften.

Vi tog bussen mot La Opéra, och sen hade vi två kvarter därifrån som vi bodde. Först visade busschauffören fel på kartan så vi gick åt fel håll, sen när vi väl hittade vår gata, gick vi åt fel håll i korsningen, och fick vägledning av en hora. Det kändes väl sådär, "Ska vi bo på Paris motsvarighet till Malmskillnadsgatan?" tänkte vi väl allihop. Men det var en bra bit åt andra hållet på samma gata, Rue Juebert hette den.
  Första frukosten, amerikanska pannkakor och varm choklad på det lokala Starbucks

Väl på hotellet fräschade vi upp oss och sen gick vi ut och käkade middag. Det var inget märkvärdigt med det, jag åt en pizza som var riktigt god. Det är en av grejerna jag kommer sakna, pizzorna i Paris var SKITGODA. Inte som i Sverige, där smakade de verkligen något.
Sen gick vi iallafall upp och lade oss och laddade för en måndag med aktiviteter.

Vi började med att åka till Sacre Coeur, där lyckades vi matcha att de skulle ha påsk-gudstjänst. Riktigt ballt, förutom att man inte förstod något av vad prästen sa (den katolska familjen bredvid oss trodde nog vi var helt knäppa). Sedan gick vi till Montmatre och tittade på alla konstnärer som satt där och målade. Där satte vi oss på ett fik och åt lunch.
  Sacre Coeur i vårsolen

  En bit av Montmatre

Efter det blev det Notre Dame. Vi gick både in i katedralen och gick upp i tornen. Riktigt mäktigt med klocktornen! Jag som hade tänkt se Ringaren i Notre Dame hemma innan jag åkte, självklart hann jag inte det...

   Framsidan av Notre Dame

   Ett av monstren som klär hela fasaden

Efter det här var vi nöjda med vår första dag i Paris, så vi åkte hem och åt lite mat och myste på rummet.

Tisdag började med att Ronica blev magsjuk, men hon var strong hela dagen och lyckades följa med upp i Eiffeltornet och sedan till Triumfbågen. En eloge till dig vännen, skulle aldrig ha klarat av det som du gjorde!
Sen kan vi snacka om att vi hade tur; medan vi stod och väntade i kö för att komma upp i tornet, så stängde de plötsligt den tredje våningen! SKIT också tänkte vi, men när vi väl kom fram till kassan sa de att det bara skulle vara stängt i en timme till, så lagom tills dess att vi var nöjda på andra våningen så hade de öppnat upp till tredje! Här gör vi inget halvdant, är man i Paris och i Eiffeltornet så åker man högst upp! :D

   Ronica på andra våningen i Eiffeltornet

   Vi fick lite hemlängtan högst upp i tornet

   Sienne och Paris från tredje våningen

   Champs Élyssées & Triumfbågen

Onsdag åkte vi till konstnären Claude Monéts trädgård. Först åkte vi tåg från Saint Lazare (vilket ligger typ precis där vi bodde) mot Le Havre och åkte till Vernon. Därifrån cyklade vi kanske 6 km till Giverny, byn där Monét bodde. Det var himla vackert där, men jag misstänker att det är ännu vackrare när ännu fler blommor har slagit ut ordentligt. Det doftade i alla fall himmelskt, och man undrade hur det var när han bodde där och målade. Har förresten beställt boken om Linnea i målarens trädgård, då ingår även DVD med filmen. Den är så söt!

   Claude Monéts hus

   Den japanska bron

Sista måltiden blev på ett lokalt café där vi åt - självklart- croissanter, och drack varm choklad/kaffe. MOMS!! :D Tyvärr var jag för långsam med att komma på att ta fram kameran, så när jag väl gjorde det var berget av croissanter slut. Men ni vet ju alla hur de ser ut i alla fall, så det får gå utan! Sen åkte vi till Musee de Louvre, och vet ni vad som finns där? Om ni är allmänbildade, eller om ni har sett Da Vincikoden, så vet ni att där hänger Mona Lisa. Så jag har helt enkelt haft 5 dagar kultchock att bryta ner nu. Hon blev verkligen kronan på verket. På vägen ut spanade vi även in Afrodite och Ramses III också. 60000m2 museum är inte illa, de säger att om man tror att man ska hinna med hela museet på en dag så misstar man sig gruvligt :P Men nu har jag i alla fall gjort det också. Så om Paris av någon anledning skulle bombas sönder eller något annat skulle hända, så visst vore det tråkigt, absolut, det är en underbar stad, men då har jag i alla fall sett allt jag ville se. Förutom Versailles, men det får bli nästa gång! :D

   Mona Lisa (kommer inte till sin rätt på någon av mina bilder pga värdelös kamera när man inte har blixt, och folk som trängs)

Efter Louvren gick vi tre varv runt Place de Concorde, precis som i "Räkan från Maxim", med en amerikans skolklass som satt där och undrade varför vi gick förbi dem tre gånger som nå knäppskallar. Det var lite kul :P
Sen gick vi tillbaka till hotellet och hämtade bagaget, gick till bussen, köpte en varsin baguette på PAUL's på Charles de Gaulle, och tog flyget hem kl. 20.25 hem till La Suede igen.



Ett STORT tack till Renée och Ronica för att jag fick komma med på den här resan, det har varit underbart och jag älskar er båda! Tänk vad det kan vara värt att skippa godis i ett år?! ;)

-
Och du Ronica, han där borta; han spanar in dig! :D

Au Revoir!


Kommentarer
Postat av: Kasparalva

Nice site, Keep it up

2012-01-31 @ 13:09:11
URL: http://kasparalva.blogfuture.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback